Maestà - Maalauksen Ylevä Uskonto ja Kuin Elävät Haapapuut!

blog 2024-11-07 0Browse 0
 Maestà - Maalauksen Ylevä Uskonto ja Kuin Elävät Haapapuut!

Joku sanoisi ehkä että 800-luvun Italia oli hieman… hiljaisempi taiteellisesti ajatellen. Goottilaisen arkkitehtuurin kukoistus oli vasta edessä, ja renessanssi oli vielä kaukana horisontissa. Mutta keskittymään täydellisyyteen ja yksityiskohtiin! 800-luvun italialaiset taiteilijat – monet heistä nimettömiksi jääneet – olivat mestareita luomaan ikonista uskonnollista kuvataidetta.

Ja juuri sellaisen mestarin työstä puhumme tänään: Giovanni Cimabue. Hänen freskomaalauksensa “Maestà” (noin 1280), joka koristi Santa Trinita -kirkon alttaria Firenzessä, on yksi varhaisen italialaisen taiteen merkittävimmistä teoksista.

Kristuksen Kuningas – Ylivoimaista Kuvitusta

Cimabue loi “Maestàssa” (täällä on se sana taas!) kuvan Marianistuneesta Kristuksesta, joka istuu majesteettisesti ja pitelee kädessään maapalloa. Hänen vierellään on Neitsyt Maria, joka katselee lempeästi alas. Heidän ympärillä on enkelien joukko, jotka soittavat soittimia ja laulavat ylistystä.

Cimabue hyödynsi “Maestàssa” uutta perspektiiviä: hahmot eivät ole enää tasavahvoja vaan sijoitettu syvyysulottuvuuteen. Taustalla näkyy kullanvärinen taivas ja kirkkaat sävelmät, jotka luovat pyhän ja mahtimaisen tunnelman.

  • Ikoninen symboliikka:
  • Kristuksen asana viittaa kuningalliseen auktoriteettiin.
  • Maapallo on merkki hänen hallinnastaan maailman ylitse.

Värit ovat kirkkaita ja intensiivisiä, mikä vahvistaa maalauksen uskonnollista vaikutusta. Cimabue käytti kultaa runsaasti, joka oli ylellisen taiteen symboli 800-luvun Italiassa.

Cimabue myös esitti “Maestàssa” ihmiskasvoja realistisemmin: heillä on ilmeitä ja tunteita, mikä tuo teokseen läheiyyttä ja inhimillisyyttä.

Yhteys Giottohon: Taiteen Perillinen

Cimabue oli tärkeä edelläkävijä “Maestàssa”

  • Hänen tyylinsä vaikutti suuresti Giotto di Bondone - taiteilijaan, joka syntyi Firenzessä muutamaa vuotta Cimabue kuoleman jälkeen. Giotto oppi Cimabuelta paljon realistisen maalaamisen tekniikoista ja perspektiivin käytöstä.

  • “Maestà” oli myös tärkeä askel kohti renessanssia, joka vallankumouksi taidetta 1400-luvulla.

Mielenkiintoinen lisätieto:

Taiteilijan nimi Tekniikka Aika
Cimabue Fresko 1280
Giotto di Bondone Tempera, fresko 1300-luvulla

“Maestà” on edelleen esillä Santa Trinita -kirkossa Firenzessä. Se on kiehtova esimerkki 800-luvun italialaisen taiteen uskonnollisuudesta ja kauneudesta.

TAGS